Voor nabestaanden

Als iemand in uw omgeving is overleden, zijn dit de te nemen stappen.

Vaststellen van overlijden door een arts

Allereerst moet een arts het overlijden vaststellen. Hij of zij stelt de oorzaak van het overlijden vast en bij een natuurlijke doodsoorzaak zij de arts een verklaring van overlijden afgeven. Hiermee doet u in een later stadium aangifte van overlijden bij de gemeente (van de woonplaats van de overledene). Dit kan de uitvaartverzorger ook voor u doen.

Melden bij de uitvaartvereniging

Als de arts is geweest is het zaak zo snel mogelijk de uitvaartverzorger van de vereniging te bellen. U kunt hiervoor 24 uur per dag bellen met telefoonnummer 0592-543082. Dit is het telefoonnummer van onze partner Westera Uitvaartverzorging. Via hen komt de nodige informatie ook weer bij ons terecht.

Westera Uitvaartverzorging zal zo snel mogelijk medewerkers naar u toe sturen om de overledene te verzorgen. Daarnaast komt zo snel mogelijk een dienst doende uitvaartverzorger naar u toe. Hij of zij wordt uw aanspreekpunt en zal u veel zorgen uit handen nemen.

Uitvaart wensen bespreken met de uitvaartverzorger

De uitvaartverzorger zal een aantal zaken met u doornemen. U hoeft hiervoor zelf geen punten aan te dragen, alles komt vanzelf aan bod. Te bepalen zijn o.a.

• plaats en tijdstip van de uitvaart
  • wie de laatste verzorging aan de overledene geeft
  • de manier waarop, en de plek waar, de overledene wordt opgebaard

Andere zaken die aan bod komen zijn:

• Met uw toestemming aangifte van overlijden doen bij de gemeente
  • De nodige toestemmingen regelen met de gemeente m.b.t. vervoer en uitvaart
  • De rouwauto
  • De gewenste kist, bloemen, indien gewenst dragers voor de kist
  • Overleg met begraafplaats of crematorium
  • Overige zaken zoals een rouwadvertentie, rouwkaarten, het verloop van de uitvaartplechtigheid (sprekers, muziek, wat voor catering u wenst, etc.)
  • Zaken regelen rondom uitvaartverzekering

Nadat alles besproken is zal de uitvaartverzorger een begroting maken. Alle kosten worden achteraf voldaan.